Zorg voor een robuuste briefing en maak vanaf nu effectieve content

Jij publiceert toch ook content om jouw klanten en volgers vooruit te helpen? Ze te faciliteren met relevant nieuws. Ze te inspireren en ervoor te zorgen dat ze keer op keer terugkomen naar jouw kanalen. Ik raad je aan om toch nog even goed te checken of je content echt aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Want veel copywriters en contentmakers produceren artikelen, blogs en video’s op hun eigen gevoel, zonder empirische inzichten in jouw doelgroep: ze hebben de doelgroep nooit systematisch bevraagd. En ze gebruiken ook geen onderzoek waarin dat wel gedaan wordt. Focus ligt dan op een lekkere schrijfstijl en zoekwoordenonderzoek. Heel belangrijk. Maar het raken van de juiste snaar bij jouw klanten – een precisiewerkje – is dan heel lastig. Wat jij dan nodig hebt, is een doelgroeponderzoek gebaseerd op een gevalideerd klantenonderzoek. Hoe jij zo de perfecte briefing voor een content creator in handen krijgt, lees je hier.

Bij Indicia helpen we jou bij het opstellen van verschillende persona’s zodat je echt relevante content kunt laten schrijven. Inherent aan het opstellen van persona’s is klantonderzoek. Die persona’s, in combinatie met accuraat zoekwoordenonderzoek, zorgen ervoor dat jouw copywriter niet meer met hagel schiet. Hij kan zijn professionele skills veel effectiever voor jou inzetten. Want met gevalideerde persona’s in handen, leert hij jouw doelgroep kennen en weet hij welke woorden, welk jargon, welke topics, welke waarden en redenaties passend zijn.Wil je een keer samen sparren hoe je jouw klanten écht leert kennen en bereikt? Vul dan vrijblijvend het contactformulier in.

Klantonderzoek: de solide basis voor het bereiken en binden van klanten

Laten we beginnen bij de basis. Wie zijn je klanten? De meesten bedrijven hebben hier een aardig beeld van. Dat is maar goed ook, want de manier waarop je communiceert naar klanten moet afhangen van wie je klanten zijn. Maar ik help je verder, door doelgroeponderzoek waarin ik gebruik maak van twee modellen: het Value Propositon Canvas en het Mentality Model. Die vullen we beiden in door interviews met jouw klanten. Het Value Proposition Canvas en de Mentality Groups resulteren samen in één of meerdere persona’s die jouw klanten vertegenwoordigen. Meer weten over het Value Proposition Canvas en het Mentality Model? Lees dan nog even verder.

Value Proposition Canvas: Inzicht in klantbehoeften

Het Value Proposition Canvas (VPC) is een veelgebruikte tool binnen doelgroeponderzoek om waarde te creëren voor je klanten (Osterwalder, 2014). Het VPC is vooral bekend voor strategiebepaling. Zo maakt het VPC bijvoorbeeld inzichtelijk welke producten en diensten je klant echt nodig heeft. Want heeft een klant geen jeuk, dan heeft hij ook niets nodig om mee te krabben. Met een VPC achterhaal je wat de klant nodig heeft, wat hij als vervelend ervaart en wat de klant extra waarde kan opleveren.

Het Value Proposition Canvas bestaat uit twee delen: de Customer Profile en Value Proposition. Allereerst achterhalen we via interviews welke uitdagingen jouw klanten ervaren, welke klussen hij moet doen om vooruitgang te boeken en welk gewin hij daarbij heeft. In het deel van de Value proposition achterhalen we hoe jij jouw klant op dit moment al faciliteert en waar de kansen liggen. Hoe verzacht je zijn pijn, hoe stimuleer je zijn gewin en welke producten en diensten passen daarbij.

Wanneer beide delen van het Value Proposition Canvas zijn ingevuld, ontstaat er een aansluiting tussen de Customer Profile en de Value Proposition. Het uiteindelijke doel is om een optimale ‘fit’ te creëren tussen wat jouw klanten willen en wat jij aan hen te bieden hebt.

Wil je meer weten over het Value Proposition Canvas en wat er precies in de Value Proposition en Customer Profile hoort te staan? Hierover heb ik ook een artikel geschreven.

Value proposition canvas

Een Value Proposition Canvas kun je voor meer gebruiken dan alleen voor strategiebepaling. De pains en gains van de klant zijn namelijk niet alleen interessant om te bepalen welke producten of diensten je aanbiedt, maar ze zijn ook erg relevant voor de content die je schrijft. Denk bijvoorbeeld aan een blogartikel. Met een VPC kun je artikelen schrijven op basis van de behoeftes van je klant – in tegenstelling tot schrijven vanuit het perspectief van de auteur of het bedrijf. Zo bereik je jouw klanten met veel meer impact.

Bij Indicia kan een team jou helpen je klant beter te leren kennen door middel van klantonderzoek. Hier krijg je onder andere het Value Proposition Canvas opgeleverd. Heb je interesse in een vrijblijvend gesprek om hier meer over te weten? Laat dan je gegevens achter door op de knop hieronder te klikken.

Neem vrijblijvend contact op

Mentality Groups: welke waarden hanteren jouw klanten

Naast het Value Proposition Canvas bestaat doelgroeponderzoek ook uit het segmenteren van doelgroepen op basis van het Mentality Model. Met dit model delen we jouw klanten in één van de acht ‘mentality groups’ in. Deze groepen zijn gebaseerd op persoonlijke opvattingen en waarden die ten grondslag liggen aan de leefstijl van elke groep. Uit verschillend onderzoek blijkt namelijk dat mensen uit eenzelfde ‘mentality group’ gelijke waarden hebben over werk en vrije tijd. Maar ook over politiek, ambities, drijfveren. En dat ze overeenkomstig koopgedrag vertonen.

De acht verschillende groepen zijn gevisualiseerd in de onderstaande figuur. Zoals je ziet, komen de groepen tot stand door een score op ‘waarden’ (x-as) en een score op ‘status’ (y-as).

Waar het Value Proposition Canvas inzicht geeft in de behoeften van je klant, laat het Mentality Model zien wie je klant is. Door vast te stellen in welke ‘mentality group’ jouw klant valt, leer je hem beter kennen. En heb je een gefundeerde basis voor de ontwikkeling van persona’s.

Basismodel mentality

Persona’s: breng jouw klanten tot leven

Nu we zowel het Value Proposition Canvas als de ‘mentality group(s)’ hebben vastgesteld, gaan we één of meerdere persona’s voor jou opstellen. Een persona is een zeer gedetailleerde omschrijving van een (potentiële) klant van jouw product of dienst. Door persona’s te gebruiken heb je een ‘echt’ persoon voor ogen, die je kunt targeten in je marketing. Je begrijpt dat zo’n persona een veel specifiekere en een op data gebaseerde verpersoonlijking van jouw klant is dan een algemene doelgroepomschrijving gebaseerd op veronderstellingen.

Een voorbeeldje. Stel je voor dat je privé jachten verhuurt. Lees hieronder de doelgroepomschrijving. En lees de omschrijving bij de persona. Voor wie denk je dat het makkelijker is om content te maken?

Doelgroep:

Welvarende mannelijke ondernemers tussen de 30-50 jaar.

Persona:

Voorbeeld persona doelgroeponderzoek

Voor Simon, dat denk ik ook. Wil je ook je marketingstrategie bepalen en content schrijven voor een ‘echt’ persoon. In plaats van met hagel schieten voor een algemene doelgroep? Wanneer je het contact formulier invult, nemen we contact met je op voor een vrijblijvend advies over effectieve content creatie. En kunnen we eens sparren hoe we zulk onderzoek voor jouw organisatie snel voor elkaar hebben.

Ontvang advies voor je doelgroepnderzoek

Kortom, het bereiken van klanten begint bij het onderzoeken van je doelgroep. Wat zijn de pains en gains? Wat zijn de normen en waarden? Hoe denkt en communiceert mijn klant? Allemaal vragen die we beantwoorden via een doelgroeponderzoek. Een solide basis voor een briefing aan elke content creator, waar je zelf ook heel veel gebruik van gaat maken in je strategiebepaling.

Heb ik je interesse gewekt en ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Kom eens vrijblijvend sparren met ons. Door het contactformulier hieronder in te vullen kunnen we contact met je opnemen en je verder op weg helpen!

Samen sparren over hoe je jouw klanten écht leert kennen en bereikt? Vul het formulier in.